03 april 2007

Broccoli- och potatissoppa

Inspirerad av broccolisoppan i min favoritkokbok Kärlek, oliver och timjan lagade jag den här idag och prisa lården så god den blev.

Portioner: 3-4
Tillagningstid: 30-40 min

• 1 gul lök
• olivolja
• 4 vitlöksklyftor (ja jag har påsklov)
• 4 mjöliga potatisar
• broccoli (1-2 knippen man kan köpa inplastade i gladpack)
• 1,5 l vatten
• 2 grönsaksbuljongtärningar
• 1 dl grädde
• nymalen svartpeppar
• färsk timjan
Hacka löken och fräs mjuk, ej bränd i oljan, tillsammans med pressad eller finhackad vitlök. Skala potatisen. Skär den och broccolin i ganska små bitar. Tillsätt potatis, broccoli, vatten och buljongtärningar till lökfräset. Låt koka på låg värme i 20-30 min. Mixa halvslarvigt med stavmixer då potatisen börjat koka sönder. Tillsätt grädde, peppar och timjan. Värm och ät.

Inga kommentarer: