09 februari 2007

Frasiga grahamsbullar med solrosfrön

Det här är mitt absoluta favoritbröd just nu, otroligt gott. Observera att det är väldigt viktigt att frysa in allt man inte äter upp direkt när brödet svalnat, det blir annars torrt MYCKET fort! Men lyckligtvis är det mycket smidigt och enkelt att kunna ta fram så många frallor man vill ur frysen, tinar på 1-2 minuter på full effekt i micron. Jag äter dem bara med smör som smälter lite lagom när de är lite varma, men de är goda även med pålägg.

Portioner: -
Tillagningstid: 2 h.

• 50 g jäst
• 7 1/2 dl ljummet vatten
• Knappt 1 msk salt (gärna örtsalt)
• 1-2 msk honung (gärna flytande)
• 1-2 msk rapsolja (går bra utan, men blir bättre med)
• 2 dl grahamsmjöl
• Ca 15-16 dl vetemjöl + gott om mjöl till att knåda
• 1 dl solrosfrön
Vill man kan man även tillsätta något annat, som russin eller hackade nötter till exempel. Själv gillar jag dem som de är så mycket att jag inte provat någon annan variant.

Smula ner jästen i en bunke. Lägg i salt och honung. Häll på lite av vattnet och rör om tills jästen har löst sig. Häll i resten av vattnet, oljan, solrosfrön och mjölet. Arbeta samman degen ordentligt med en trägaffel/-sked.

Låt jäsa under bakduk i ca 30 min.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda klart (cirka 5 minuter). Degen är ganska kletig så pass upp så den inte fastnar på bakbordet, se till att ha ordentligt med mjöl tillgängligt, och ha mjöl under degen i synnerhet. Baka ut till runda bullar, tänk på att de ska jäsa igen så gör dem inte för stora.

Jäs på bakplåtspapper på plåt under bakduk i 30 min. Går även utan bakplåtspapper men då tenderar de att fastna ganska ordentligt. Grädda mitt i ugnen i ca 15 min, 225 grader. Låt svalna på galler och frys in så snart de svalnat.

Inga kommentarer: