10 februari 2007

Fillimpa

Fillimpa

• 1 Liter filmjölk
• 3,75 dl vetemjöl
• 2 dl grovt rågmjöl
• 1,25 dl grahamsmjöl
• 2,25 dl rågkross
• 1 dl vetekli
• 2,25 cl bikarbonat
• 2,25 cl brödkryddor
• 2 dl sirap (men det blir nästan för sött så jag tog bara 1 dl, och enligt mamma kan man byta ut den mot flytande honung också)
Blanda alltihop ordentligt i en stor bunke, det ska alltså bli som en smet, och häll upp det i två smorda avlånga brödformar. Sätt det i ugnen på 170 grader i ca 1,5 timme. Låt brödet svalna helt och hållet innan du skivar upp det och förvara det i plastpåse.

Jag lät brödet vara inne längre än 1,5 timme för jag tyckte det blev lite kladdigt inuti annars. Men det beror ju på hur varm ugn man har. Gott som fan är det iaf!!

1 kommentar:

Anna Nio sa...

Min man har nyligen varit och gjort ett allergitest där han fick vet att han inte längre är allergisk mot mjölk. :O Låter bisarrt, men innebär att jag äntligen kan prova det här brödet. :D