31 maj 2007

Frukosttips?

Jag behöver tips, jag letar som en dåre efter något gott vegetariskt pålägg att ha på frukostmackorna, men går bet. Jag är ju inte världens enklaste person att behaga, så hör nu på go' vänner, så ska jag för er berätta vad jag inte vill ha (både vego och kött):

• tomat
• paprika
• fetaost
• ost
• mjukost
• messmör
• leverpastej
• köttpålägg
• sylt
Det som fungerar men inte precis får mig att hoppa högt av glädje är:
• tartex (den är okej, men det måste till nåt mer!)
• gurka (se ovan)
• jordnötssmör (för sliskigt)
• kalkon (fast det är ju kött, som jag helst inte vill äta så ofta)
• dill (på t.ex. kalkon och gurka)
Har ni några förslag? Vad äter ni till frulle och vid olägliga kurr-i-magen-tillfällen? Jag vet att currypasta på mackan inte är någon bra idé i alla fall. Ni hör ju hur desperat jag är här, hjälp!

12 kommentarer:

Anonym sa...

I hear you sister. Jag har samma problem (förutom att jag gillar ost och alla - ja, a l l a, grönsaker på mina mackor) men jag kan ju dela med mig av mina lösningar (som jag kombinerar hejvilt) iallafall:
-hommous (om man gör egen kan man utesuta vitlöken - bättre för frukostbehov)
-keso (laktosfri i mitt fall)
-ajvar relish
-baba ganough
-tapenade (och äggröra om man vill vara fancy)
-kokt ägg med majonäs och dill (en kompis till mig har bara majonäs och det är faktiskt inte dumt, om man slänger på en grönsak, kanske ett salladsblad, rucola?)
-abbas olika fiskpålägg (tonfisk och makrill är godast), men de är ju inte vegetariska
-äpple (det låter konstigt, men är gott, särskilt på knäckebröd)
-banan (och ev kanel)(egentligen något jag mest gjorde i asien där bananerna är otroligt mycket godare, men i nödfall är det gott på toast, t.ex.)
-vegan-pepperonikorven man kan köpa i hälsokostaffärer är god (särskilt med brieost men ost var ju no-no) men ganska dyr (vet ej om pris är viktigt för dig, men jag är student och fattig)
-Soltorkade tomater (de mjuka utan olja, semi-sec tror jag de kallas) mixade till en kräm
-Lemon curd (inte sylt, men kanske för nära)

Håll till godo, kanske ett av alla förslag funkar för dig? Låt mig gärna veta vad du testat och hur det funkat, smakerna är ju inte alla precis det man växt upp med som barn, men efter lite tillvänjning tycker iallafall jag inte att jag lider av min icke-kött, laktosfria kosthållning. (Fast du har rätt, kalkon är gott, vad jag kan minnas.)

Lycka till, och kom ihåg: har man gott bröd är pålägget mindre viktigt och det finns många andra saker man kan äta till frukost än mackor (det sägs ju vara nyttigare också).

Hannah

Anna Nio sa...

Åååh tack så mycket, det fanns en hel del jag kan tänka mig att prova där! Ska absolut skriva igen när jag har genomgått en ovetenskaplig testperiod. :D Visst kan man äta annat än mackor, men det är ju så bra att ha bröd och pålägg hemma för annat än frukost också. :)

Dallerberg sa...

Alltså hummus är ju det ultimata pålägget egentligen. Lätt att göra, räcker länge och är gott. Annars kan man testa att göra olika röror själv med typ keso och kryddor(kanske dill?)

Röror är alltid bra liksom för de kan man ju ha till allt möjligt, inte bara på mackan :)

Anna Nio sa...

Slangily: Ja, fast jag har hittills verkligen inte gillat hoummus, har förvisso nog bara smakat fabriksgjorda varianter, men ändå. Jag ska se om jag kan komma på några röror. Helst mjölkfria är ju också en twist so måste beräknas in, vilket narrows it down ännu lite grann. Men röror överlag är en bra idé förstås. :)

Dallerberg sa...

Du kan ju mixa i princip vilken sorts bönor som helst, och du kan skippa tahinin så slipper du själva hummus-smaken. Sen i med olivolja och grejer så kommer du nog hitta en röra som funkar för dig också :)

Hatbloggen. sa...

Testa avokado, det är skit gott på mackan med lite örtsalt!

Anja sa...

Hummus är godast om man gör det på kikärter man har kokat själv tycker jag. Med kikärter på burk så smakar det så mycket konservburk. Sen ska man inte snåla med sesampasta, citronsaft (men inte för mycket heller), god olivolja och spiskummin. God hummus är en hel vetenskap... Maxo's färdiggjorda hummus finns att köpa i affärerna (iallafall där jag bor) och den är lika god som den bästa man kan göra själv! Maxo's gör dessutom hummus med olika smaktillsatser som gör att man kan variera sig. Varianten med olivröra är gudomligt god!

Tsatsiki är också gott att ha på mackan, om man antingen gör den själv eller köper någon färdig som är god. Men det gäller att det inte är för rinnig för då stannar den inte på mackan.

Anja sa...

Oj, jag glömde ju mitt bästa tips, nämligen sesampasta och banan. Sesampasta är lite "strävare" i smaken än jordnötssmör och det lär vara nyttigare också.

Big Kahuna sa...

Honungsmelon och parmesan. Mmm.

Anonym sa...

Äter du färskost (typ philadelphia)?

Om du gillar det så är det i alla fall ett hett tips att ha färskost och chili och rödlök (jag har tomat med, men det gillar ju inte du :)

Eller så kan man blanda sin färskost med hackad chili, eller gräslök (eller om man gillar något annat) och bara bre på mackan - riktigt gott!

Vera sa...

Har du testat jordnötssmör utan läskiga tillsatser av olja och sötningsmedel? Alltså enbart jordnötter och salt. Det tycker i alla fall jag är en helt annan femma! Lägg till några skivor avokado också så är du i himlen!
Avokado använder jag som smör ibland! Gott med citronpeppar och kanske några äggskivor eller tomater och groddar!

Vera sa...

Hoppsan, tomat var visst en no-no. Gurka då :-)