09 februari 2007

Kyckling Teri Yaki

Den här rätten går lika bra att göra med något annat slags kött, och fungerar tveklöst med quorn också. Ät kycklingen till ris, bulgur, cous cous eller liknande, och ha en sallad till. Den enda nackdelen med den här rätten är att den kan kännas lite torr. Man skulle vilja ha någoot saftigare till, men jag har inte kommit på något bra än dock.

Portioner: 3-4
Tillagningstid: 1 h 20 minuter

• 500 g kyckling/2 kycklingfiléer
• 1 nypa havssalt
• 1 tsk röd torkad chili
• 2 msk sesamfrön
• 2 cm riven färsk ingefära/pulvriserad ingefära på burk
Marinad:
• 2 msk rapsolja
• 2 msk soja
• 1 msk pressad limesaft
• 1 tsk svartpeppar
• 1 msk acacia-/flytande honung
• ½ dl ananasjuice/apelsinjuice/vatten
• 1 ½ tsk sambal oelek
Börja med att blanda ihop marinaden. Skär sedan köttet i strimlor och lägg det i marinaden i ca 1 timme i kyl. Hetta upp en teflonpanna och lägg i köttet lite i taget. Stek på ganska stark värme och lägg sedan upp köttet på en tallrik bredvid. Salta, strö över sesamfrön, torkad chili och riven ingefära efter stekningen.

2 kommentarer:

~Popoffer~ sa...

Man kanske kan göra något spännande på sidan med till exempel creme fraiche. Jag tänker något i stil med creme fraiche med lite ananasjuice och sambal? Måste prova...

Anna Nio sa...

Det kanske kan vara något. :) Själva kycklingen är väldigt smakrik och ganska stark, så var försiktig med att ta in något alltför starkt och kryddigt till bara. De kanske tar ut varandra då, tänker jag. Jag har funderat på någon saftig sallad själv, ska skriva ett inlägg ifall jag får ett ovanligt lyckat resultat. ;)