12 mars 2007

Bönsoppa med örter och chorizo on top

Jag blir ibland svårt less på min gamla trotjänare spenatsoppan (må ingen skugga falla över den, det är inte den det är fel på - det är mig) och kokade ihop denna bönsoppa att alternera med. Mycket god, och lite krämigare än spenatsoppan.

Portioner: 2
Tillagningstid: 10 min

Ingredienser:

• 2 dl stora vita bönor (1 burk)
• 1 liten gul lök
• 2 vitlöksklyftor
• olja
• ca 50 g ruccola
• salt
• vitpeppar
• färsk, hackad basilika
• 1-2 tsk äppelcidervinäger
• 0,5 burk crème fraîche (jag använde nya, ljuvliga smaken äpple, dill, curry)
• ca 3 dl vatten
• 2-4 chorizos beroende på hunger level
Fräs lök och vitlök i lite olja i en kastrull. Tillsätt alla ingredienser utom chorizon. Låt koka ett par minuter. Mixa med mixerstav till slät, grönprickig soppa. Skär chorizon i slantar och häll ned i soppan. Värm.

Inga kommentarer: